Rozwój dziecka nie zawsze przebiega prawidłowo.
Uwzględnia się szeroki margines tolerancji wobec stwierdzonych odchyleń od ustalonych norm.
Interpretacja odchyleń zależy od:
- informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka
- aktualnej sytuacji życiowej
- stanie fizycznym dziecka
- rozmiarach odchylenia
Trudności dziecka w różnych sferach funkcjonowania:
- zaburzenia mowy
- zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej
- zaburzenia analizy i syntezy słuchowej
- zaburzenia orientacji przestrzennej
- opóźnienie rozwoju ruchowego zaburzenia sfery emocjonalnej
- informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka
- aktualnej sytuacji życiowej
- stanie fizycznym dziecka
- rozmiarach odchylenia
Trudności dziecka w różnych sferach funkcjonowania:
- zaburzenia mowy
- zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej
- zaburzenia analizy i syntezy słuchowej
- zaburzenia orientacji przestrzennej
- opóźnienie rozwoju ruchowego zaburzenia sfery emocjonalnej
Zaburzenia mowy
- kłopoty artykulacyjne (dyslalie)
- opóźnienie rozwoju słowno – pojęciowego
- jąkanie funkcjonalne
- brak dźwięczności
Zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej
- zaburzenia percepcji kształtu
- słaba pamięć wzrokowa
- zakłócenie orientacji przestrzennej
Zaburzenia analizy i syntezy słuchowej
- nie należy utożsamiać z niedosłuchem
- trudności w pisaniu ze słuchu
- trudności w pisaniu ze słuchu
- trudności w rozumieniu i wnioskowaniu materiału werbalnego
Zaburzenia orientacji przestrzennej
- słabe rozumienie określeń słownych dotyczących przestrzeni
- w rysunkach występuje częste zakłócenie proporcji w przestrzeni
- mylenie kierunku zapisów
- kłopoty w nauce geografii, geometrii
Opóźnienie rozwoju ruchowego
- obniżenie precyzji i szybkości ruchów docelowych
- współruchy (synkinezje)
- wadliwa regulacja napięcia mięśniowego
Zaburzenia sfery emocjonalnej
- nieadekwatność reakcji emocjonalno- uczuciowych
- wzrost liczby i siły negatywnych reakcji emocjonalnych
- obojętność uczuciowa
- zbyt słaby rozwój uczuć społecznych
Całościowe zaburzenia rozwojowe – kategoria diagnostyczna obejmująca rozległe nieprawidłowości rozwojowe, które zaburzają podstawowe funkcje psychiczne.
Do CZR zaliczane są:
- autyzm wczesnodziecięcy
- zespół Aspergera
- zespół Retta
- dziecięce zaburzenie dezintegracyjne
- autyzm wczesnodziecięcy
- zespół Aspergera
- zespół Retta
- dziecięce zaburzenie dezintegracyjne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz