Znajomość prawidłowego rozwoju jest nie tylko podstawą oceny stanu dziecka, ale również prowadzenia wszelkich czynności usprawniających. Rozwój wszystkich zdrowych dzieci jest niejednakowy, ale odznacza się pewną prawidłowością.

Zaburzenia rozwoju


Rozwój dziecka nie zawsze przebiega prawidłowo. 
Uwzględnia się szeroki margines tolerancji wobec stwierdzonych odchyleń od ustalonych norm.
            Interpretacja odchyleń zależy od:

                - informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka
                - aktualnej sytuacji życiowej
                - stanie fizycznym dziecka
                - rozmiarach odchylenia


Trudności dziecka w różnych sferach funkcjonowania:

- zaburzenia mowy
- zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej
- zaburzenia analizy i syntezy słuchowej
- zaburzenia orientacji przestrzennej
- opóźnienie rozwoju ruchowego zaburzenia sfery emocjonalnej


Zaburzenia mowy
- kłopoty artykulacyjne (dyslalie)
- opóźnienie rozwoju słowno – pojęciowego
- jąkanie funkcjonalne
- brak dźwięczności

Zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej
- zaburzenia percepcji kształtu
- słaba pamięć wzrokowa
- zakłócenie orientacji przestrzennej

Zaburzenia analizy i syntezy słuchowej
- nie należy utożsamiać z niedosłuchem
- trudności w pisaniu ze słuchu
- trudności w pisaniu ze słuchu
- trudności w rozumieniu i wnioskowaniu materiału werbalnego

Zaburzenia orientacji przestrzennej
- słabe rozumienie określeń słownych dotyczących przestrzeni
- w rysunkach występuje częste zakłócenie proporcji w przestrzeni
- mylenie kierunku zapisów
- kłopoty w nauce geografii, geometrii

Opóźnienie rozwoju ruchowego
- obniżenie precyzji i szybkości ruchów docelowych
- współruchy (synkinezje)
- wadliwa regulacja napięcia mięśniowego

Zaburzenia sfery emocjonalnej
- nieadekwatność reakcji emocjonalno- uczuciowych
- wzrost liczby i siły negatywnych reakcji emocjonalnych
- obojętność uczuciowa
- zbyt słaby rozwój uczuć społecznych
Całościowe zaburzenia rozwojowe – kategoria diagnostyczna obejmująca rozległe nieprawidłowości rozwojowe, które zaburzają podstawowe funkcje psychiczne.
Do CZR zaliczane są:
         - autyzm wczesnodziecięcy
         - zespół Aspergera
         - zespół Retta
         - dziecięce zaburzenie dezintegracyjne

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz