Diagnoza pedagogiczna to rozpoznawanie za pomocą technik i
metod psychologicznych:
- cech osobowości
- właściwości psychicznych
- odchyleń od normy w zakresie intelektualnym, emocjonalnym, fizycznym i społecznym
Celem diagnozy jest
- zrozumienie indywidualności dzieci
- zrozumienie mechanizmów oraz uwarunkowań ich rozwoju
Wśród najczęściej wymienianych celów diagnozy pojawiają się:
- poznanie i zrozumienie dziecka jako indywidualności - poznanie i zrozumienie wpływu różnych czynników na rozwój dziecka
- monitorowanie postępu w rozwoju dziecka
- planowanie działań edukacyjnych
- planowanie działań interwencyjnych i wspomagających rozwój
Diagnoza nie polega na zwykłym patrzeniu na dziecko czy rozmowie z jego rodzicami. Jest to
- zamierzone
- systematyczne
- jednoprzedmiotowe
- wielokierunkowe
- zamierzone
- systematyczne
- jednoprzedmiotowe
- wielokierunkowe
działanie badawcze, w którym należy wykorzystywać zróżnicowane metody i narzędzia.
Etapy postępowania diagnostycznego w pedagogice:
- etap typologiczny (klasyfikacyjny)
- etap całości
- etap diagnozy fazy
- etap diagnozy rozwojowej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz