Znajomość prawidłowego rozwoju jest nie tylko podstawą oceny stanu dziecka, ale również prowadzenia wszelkich czynności usprawniających. Rozwój wszystkich zdrowych dzieci jest niejednakowy, ale odznacza się pewną prawidłowością.

Teorie rozwoju psychicznego




Teorie rozwoju psychicznego można podzielić na:

- poznawcze
- psychoanalityczne
- behawioralne
- biogenetyczne
- dialektyczna
                                  

Jean Piaget
1896 - 1980
 Teoria poznawcza 

 - koncentruje się na umysłowym rozwoju jednostki
  - wyjaśnia związki między człowiekiem a jego otoczeniem
  - jest ona wyznacznikiem
          - treść poznania 
          - kanał odbierający informacje  
          - rodzaj reprezentacji
  
            


       

Sigmund Freud
1856 - 1939


  Erik H. Erikson
1902 - 1994





B. F. Skinner
1904-1990


 
 
Lew Wygotski
1986 - 1934


















         
          
       Teoria psychoanalityczna    
              
         - w psychice człowieka istnieją dwie sfery:
                   - świadoma
                   - nieświadoma
        - pomiędzy nimi istnieje podświadomość
        - w podświadomości znajdują się popędy i instynkty
        - na podstawie tych rozważań stwierdził , że psychiką rządzą trzy mechanizmy:
             - id - popędy i instynkty
          - ego - świadomość
          - superego - zasady moralne, normy społeczne oraz kultura


     

Teoria rozwojowa
 
- rozwój jednostki wyznaczany jest przez czynniki popędowe oraz społeczne
- najważniejszym aspektem procesu rozwojowego jest rozwój świadomości

- Erikson dzieli cały cykl życia człowieka na 8 okresów:
        - ufność czy nieufność
        - autonomia czy zwątpienie
        - inicjatywa czy poczucie winy
        - pracowitość czy poczucie niższości
        - tożsamość czy niejasność własnej roli
        - intymność czy odosobnienie
        - produktywność czy zaabsorbowanie sobą
          integralność czy rozpacz
  





Teoria behawioralna
  
     - rozwój jako proces uczenia się społecznego
     - osoby znaczące dostarczają dziecku wzorców zachowania i odpowiednich wzmocnień
     - warunkowanie instrumentalne













                         Teoria dialektyczna 
  - rozwój świadomości człowieka dokonuje się za pośrednictwem wytworów kulturowych
 - podstawowym mechanizmem rozwoju jest proces interioryzacji










Nie można zobaczyć zmian rozwojowych, można jedynie o nich wnioskować na podstawie zmian zachowania w różnych sytuacjach








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz