Teorie rozwoju psychicznego można podzielić na:
- poznawcze
- psychoanalityczne
- behawioralne
- biogenetyczne
- dialektyczna
Jean Piaget
1896 - 1980
|
Teoria poznawcza
- koncentruje się na umysłowym rozwoju jednostki - wyjaśnia związki między człowiekiem a jego otoczeniem
- jest ona wyznacznikiem
- treść poznania
- kanał odbierający informacje
- rodzaj reprezentacji
Sigmund Freud
1856 - 1939
|
Teoria psychoanalityczna
- w psychice człowieka istnieją dwie sfery:
- świadoma
- nieświadoma
- świadoma
- nieświadoma
- pomiędzy nimi istnieje podświadomość
- w podświadomości znajdują się popędy i instynkty
- na podstawie tych rozważań stwierdził , że psychiką rządzą trzy mechanizmy:
- w podświadomości znajdują się popędy i instynkty
- na podstawie tych rozważań stwierdził , że psychiką rządzą trzy mechanizmy:
- id - popędy i instynkty
- ego - świadomość
- superego - zasady moralne, normy społeczne oraz kultura
- rozwój jednostki wyznaczany jest przez czynniki popędowe oraz społeczne
- najważniejszym aspektem procesu rozwojowego jest rozwój świadomości
- Erikson dzieli cały cykl życia człowieka na 8 okresów:
- ufność czy nieufność
- autonomia czy zwątpienie
- inicjatywa czy poczucie winy
- pracowitość czy poczucie niższości
- tożsamość czy niejasność własnej roli
- intymność czy odosobnienie
- produktywność czy zaabsorbowanie sobą
integralność czy rozpacz
- ego - świadomość
- superego - zasady moralne, normy społeczne oraz kultura
Teoria rozwojowa
- najważniejszym aspektem procesu rozwojowego jest rozwój świadomości
- Erikson dzieli cały cykl życia człowieka na 8 okresów:
- ufność czy nieufność
- autonomia czy zwątpienie
- inicjatywa czy poczucie winy
- pracowitość czy poczucie niższości
- tożsamość czy niejasność własnej roli
- intymność czy odosobnienie
- produktywność czy zaabsorbowanie sobą
integralność czy rozpacz
Teoria behawioralna
- rozwój jako proces uczenia się społecznego
- osoby znaczące dostarczają dziecku wzorców zachowania i odpowiednich wzmocnień
- warunkowanie instrumentalne
- osoby znaczące dostarczają dziecku wzorców zachowania i odpowiednich wzmocnień
- warunkowanie instrumentalne
Teoria dialektyczna
- rozwój świadomości człowieka
dokonuje się za pośrednictwem wytworów kulturowych
- podstawowym mechanizmem rozwoju jest proces interioryzacji
- podstawowym mechanizmem rozwoju jest proces interioryzacji
Nie można zobaczyć zmian rozwojowych, można
jedynie o nich wnioskować na podstawie zmian zachowania w różnych sytuacjach
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz